10 PRODUK RnD


                             


Produk : Cawan Squishable diperbuat daripada Jell-O yang boleh dimakan
Ianya diperbuat daripada agar agar, yang boleh dibuang ke atas rumput apabila selesai diguna sebagai ejen untuk membiak Plantlife. Ianya juga merupakan cara yang mudah untuk membersihkan kawasan BBQ dibelakang rumah anda selepas digunakan.





Produk : Nissan Nuvu City Car concept with futuristic dashboard
Nissan Nuvu adalah satu konsep yang direka untuk menawarkan kereta generasi akan datang daripada Nissan dengan belakang yang dipasang di motor elektrik dan ion litium bateri. Reka bentuk kereta konsep ini agak luar biasa dan kecil. Untuk kegunaan bandar, prestasi Nuvu ini adalah lebih daripada mencukupi. Di seluruh bumbung kaca adalah sedozen panel solar kecil. Pada asasnya, semula jadi, bahan organik dan kitar semula digunakan untuk membuat kabin. Stereng kereta adalah dengan secara terus untuk kelajuan dan pergerakan di bandar. Tiada siapa yang akan mempunyai apa-apa masalah di jalan raya yang sesak dan slot letak kereta terhad dengan kereta bandar ini esok.




Produk : Alat sterilisasi air untuk makanan segar anda.
Ia menggunakan elektrolisis untuk menghapuskan bakteria berbahaya dalam segala-galanya daripada buah-buahan, sayur-sayuran, peralatan dapur serta botol bayi dan mengunyah mainan - semua tanpa bahan cuci kimia.



Produk : Kotak mainan raksasa yang "makan" mainan.
Ia membantu kanak-kanak belajar untuk mengambil mainan mereka dan ia nya boleh bergolek, jadi mereka boleh menunggang untuk mengambil mainan.




Produk : Plan suis lampu utama (ultimate floor-plan light switch) untuk orang yang malas dan tinggal dalam rumah yang besar
Ia menyala dan memberitahu anda di mana lampu yang belum dipadam , dan dengan menekan satu butang, anda dapat menutup lampu tersebut dari jauh.



Produk : Accurro Kereta Sorong Bayi
Accurro Baby Stroller telah direka khas untuk digunakan semasa melakukan aktiviti sukan seperti berjoging dan berbasikal. Konsep ini membawa unsur-unsur baru dalam reka bentuk kereta sorong dengan fungsi yang pelbagai, ergonomik, keselamatan dan bersantai kaedah untuk kedua-dua ibu bapa dan anak-anak. Kereta sorong ini sesuai untuk mereka yang sukakan aktiviti luar dan pengembaraan.




Produk : Kunci Hotel Telefon Bimbit
Selamat tinggal, kad kunci hotel. Hello, telefon bimbit teknologi kunci radio. Teknolgi yang dikenali Near Field Communication (NFC), membolehkan anda mendaftar masuk ke hotel melalui telefon anda, di mana titik cip yang diaktifkan. Viola, kunci. Kemudian, anda pegang telefon bimbit dan acukan kepada pintu bilik anda untuk membuka kuncinya. Jika anda kehilangan telefon anda, akses bilik boleh dibatalkan. Teknologi ini juga berfungsi dengan kad kunci, yang dibolehkan oleh radio, menurut majalah Sci-Tech. Tiada telefon pintar, tidak ada masalah.




Produk : Kerusi yang mempunyai “muka surat”
Diilhamkan oleh buku, ia membolehkan pengguna untuk menyesuaikan ketinggian kerusi dan penyokong belakang kusyen hanya dengan mengubah berwarna-warni empuk yang terdapat banyak "muka surat."




Produk : Cilibangi               
Cilibangi atau nama komersialnya Crunchious, salah satu produk pertanian hasil Penyelidikan dan Pembangunan berterusan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Cili yang dihasilkan melalui kajian sebuah anak syarikat UKM Technology Sdn. Bhd. (UKM Tech) iaitu Serotech Sdn. Bhd. (Serotech), akan memasarkan cili tersebut menerusi kerjasama dengan beberapa syarikat di pusat membeli-belah, pasar tani dan pasar borong. Info lanjut sila Hubungi Professor Dr. Ahmed Mahir Mokhtar Bakri 
Alamat : Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina , UKM.





Produk : Pengcas Solar
Pengcas Solar mampu mengecas telefon bimbit malah tenaga keterbaharuan di simpan dalam bateri kecilnya mampu digunakan untuk memasang lampu kecil dan boleh membekalkan tenaga menggerakkan peralatan elektronik kecil. Info lanjut sila Hubungi Prof Madya Dr Nowshad Amin
Alamat : Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina,                    UKM