MDEC FUNDING


ICON 3
ICON telah dilancarkan pada tahun 2009 untuk memudahkan pembangunan industri kandungan tempatan. Objektif utamanya adalah untuk memberi sokongan dan bantuan kepada pemaju kandungan tempatan dalam mewujudkan aplikasi web dan mudah alih yang berkualiti. Rentetan dari kejayaan yang telah dapat dicapai oleh ICON dan ICON2, ICON3 dilancarkan pada tahun 2013 bagi memacu industri aplikasi web dan mudah alih ke tahap global terutamanya dalam pembangunan aplikasi enterprise. Pemaju dari Malaysia akan dilengkapi dan mempunyai kemudahan untuk mencipta kandungan bertaraf dunia dan menjana pendapatan melalui penggunaan kandungan samada di dalam Malaysia dan luar negara, selaras dengan matlamat negara untuk menjadi hab ICT serantau dan global. Faktor-faktor baru yang diperkenalkan adalah platform pengeluar peranti dan kerjasama syarikat telekomunikasi bagi meningkatkan lagi kebolehpasaran aplikasi.
Program ICON3 terdiri daripada:
i.                     ICONapps
Satu program yang berorientasikan latihan yang disediakan khusus untuk pemaju yang bercita-cita, di mana aplikasi baru perlu merekodkan sekurang-kurangnya satu jualan di kedai aplikasi.

ICONapps adalah program latihan yang disasarkan kepada individu yang ingin memasuki industri pembangunan aplikasi mudah alih. Program ini terbuka kepada pasukan 2-4 orang rakyat Malaysia dengan pelbagai kemahiran seperti pengaturcara, pereka grafik, animator, jurutera bunyi dan banyak lagi. ICONapps menawarkan bantuan pembiayaan melalui bayaran balik kos latihan dalam pembangunan platform pelbagai, pembelian platform pembangunan dan peranti, pembelian atau lesen Kit Pembangunan Perisian pihak ketiga dan juga bayaran ganti biaya pendaftaran pemaju tahun pertama. Kawasan tumpuan pembangunan aplikasi berkisar kepada pelbagai platform mudah alih. Peserta ICONapps yang terdahulu adalah digalakkan untuk mengambil bahagian bagi platform yang berbeza. Sebagai contoh jika seorang peserta ICONapps pergi untuk latihan pada platform iOS sebelum ini, kali ini mereka digalakkan untuk menjalani latihan untuk platform yang berbeza seperti android.
ICONapps mempunyai beberapa ciri tambahan yang baru:
Sesi pembentangan untuk memenuhi syarat untuk latihan lanjutan.
Sesi pasca latihan untuk pembangunan aplikasi yang mempunyai kualiti komersil.
Pembayaran Balik Berdasarkan Pencapaian untuk semua pra pencapaian yang telah ditentukan daripada permulaan program ini sehingga aplikasi dilancarkan ke dalam talian untuk dijual.
ii.                    ICONdap
Disasarkan kepada pasukan pembangun pelbagai kemahiran dalam usaha membangun aplikasi bertaraf dunia, ICONdap diharapkan dapat menghasilkan lebih banyak aplikasi berkualiti dalam seluruh industri PKS, aplikasi dengan integrasi perkakasan dan aplikasi dengan pengkomputeran awan.

ICONdap adalah satu program yang menyediakan dana untuk pakar teknikal dan genius dari bidang kreatif yang mempunyai idea-idea inovatif untuk platform dalam talian dan mudah alih bagi membantu mereka menukar idea-idea tersebut menjadi bukti konsep dan prototaip. Program ini juga memberi perkhidmatan projek untuk menampung kos untuk bakat, perkakasan khusus dan perisian yang boleh digunakan terus kepada projek yang dicadangkan. ICONdap disasarkan kepada projek yang lebih bercita-cita tinggi yang lebih besar dan akan lebih sesuai kepada pemaju yang berpengalaman yang mencari bantuan untuk membantu mereka mencapai kejayaan yang lebih besar.
Penyertaan geran ICONdap akan dibuka tidak lama lagi, Sila nantikannya.
Tambahan kepada garis panduan penyerahan:
Portal Web tidak akan diterima.
Kertas cadangan yang di senarai pendek sahaja akan dijemput untuk sesi pembentangan.
ICONdap tidak memerlukan mana-mana aspek perniagaan untuk proses permohonan. Penyerahan akan dinilai dari aspek merit dan kreatif semata-mata. Setelah projek berjaya disempurnakan, pemadanan dana Perniagaan/ VC/ Angel akan disediakan bagi membantu pasukan untuk pengkomersilan dan menjana keuntungan daripada ciptaan mereka.

Permohonan perlu dihantar samada melalui pos atau serahan tangan kepada
Sekretariat
ICON Developer Assistance Programme (ICONdap)
Perbadanan Pembangunan Multimedia Sdn. Bhd.
2360 Persiaran APEC,
63000 Cyberjaya Selangor Darul Ehsan
Tel: 03-83153163/3087
Untuk maklumat lanjut sila e-mel azura@mdec.com.myasrul@mdec.com.my

MAC3 CO-FUND
Permohonan daripada syarikat-syarikat MSC Malaysia kluster Multimedia Kreatif untuk Tabung MAC3 Co-Pengeluaran 2011 akan dibuka dari 15 Jun 2011 dan seterusnya. Semua pihak yang berminat diminta untuk memuat turun borang pra-permohonan (boleh didapati di alamat web) di mana mereka dikehendaki untuk menyatakan minat mereka untuk memohon dana. Borang pra-permohonan bukan permohonan rasmi tetapi pemberitahuan awal kepentingan untuk memohon Dana. Butir-butir syarikat yang memohon, projek yang dicadangkan itu, rakan kongsi bersama-pengeluaran, parameter untuk bersama-pengeluaran, anggaran kos dan beberapa butiran penting lain yang diperlukan dalam bentuk pra-permohonan.

LATAR BELAKANG
Salah satu matlamat utama MSC Malaysia adalah untuk menjadi pemangkin kepada pembangunan industri Multimedia Kreatif di Malaysia. Selaras dengan objektif ini, Kumpulan Wang Bersama MAC3 Pengeluaran ("Kumpulan Wang") telah dilancarkan pada tahun 2009 untuk menyokong penciptaan dan pembangunan atau pembangunan bersama Hartanah Intelek di bawah Animasi itu, Permainan Komputer & Grafik sub-sektor Multimedia Kreatif kelompok.
Kerajaan telah memperuntukkan beberapa dana yang akan diuruskan oleh MDeC, dan bertujuan untuk diberikan kepada yang berkelayakan syarikat berstatus MSC Malaysia, mengikut butiran dan kriteria yang ditetapkan. Dana ini bertujuan untuk membantu syarikat-syarikat tempatan yang inovatif dan progresif untuk bersama hasil projek animasi dan pembangunan permainan dengan rakan-rakan yang bereputasi yang akan menyumbang kepada pembangunan keseluruhan industri Multimedia Kreatif di Malaysia.

MAKLUMAT LANJUT
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan Pelanggan MSC Malaysia (Clic) Tel: +603 8315 3000 | Tol membebaskan ke: 1-800-88-8338 (dalam Malaysia) |

KELAYAKAN
Pemohon dikehendaki memenuhi kriteria berikut untuk layak memohon bantuan kewangan seperti di bawah:
Pemohon mestilah:
i.                     Suatu syarikat yang diperbadankan di Malaysia
ii.                    Tidak subjek suatu perintah penggulungan
iii.                  Mempunyai modal saham yang diterbitkan dan berbayar sekurang-kurangnya RM100,000-00
iv.                  Telah lebih daripada 50% daripada hak milik sah dan bermanfaat pemohon itu yang terletak hak pada Malaysia (s)
v.                    Mempunyai lebih daripada 50% daripada pekerja pemohon mestilah rakyat Malaysia
vi.                  Menjadi syarikat berstatus MSC Malaysia dalam kluster Kreatif Multimedia seperti yang ditakrifkan oleh MDeC dan mematuhi semua syarat yang di bawahnya
vii.                 Pemohon telah memberi respons kepada:
sekurang-kurangnya dua (2) suku daripada AQIR; dan SCORE terkini + (jika ada);
viii.               Pemohon memenuhi salah satu daripada berikut:
Pemohon bukan penerima, atau telah pernah menerima, apa-apa pembiayaan daripada MDeC dan / atau mana-mana kementerian kerajaan atau agensi mana-mana jumlah melebihi RM 250,000 (dalam satu pun kes);
ATAU
Jika pemohon telah menerima pembiayaan daripada MDeC dan / atau mana-mana kementerian kerajaan atau agensi mana-mana jumlah yang melebihi RM 250,000 (dalam kes tunggal):
a.        semua wang tersebut telah digunakan sepenuhnya; dan
b.       semua projek di bawahnya telah siap iaitu: semua peristiwa penting telah dihantar dengan memuaskan hati penyedia dana seperti
c. sebagai penghargaan di dalam tesis dan disahkan oleh penyedia dana itu;

ix.                  Pemohon memenuhi sekurang-kurangnya salah satu daripada berikut:
Pemohon mempunyai sekurang-kurangnya tiga (3) tahun rekod prestasi dalam pembangunan karya kreatif sama ada sebagai pembekal perkhidmatan sumber luar atau dalam penciptaan karya asal
ATAU
Jika pemohon telah beroperasi kurang daripada tiga (3) tahun, pemohon mestilah mempunyai sekurang-kurangnya sepuluh (10) orang kakitangan [di mana 50% harus kakitangan pengeluaran dengan sekurang-kurangnya tiga (3) tahun rekod prestasi projek menyampaikan (sama ada sebagai pembekal perkhidmatan sumber luar atau dalam penciptaan karya-karya asli)] dalam penggajiannya;
x.                    Pemohon telah memeterai satu kontrak bertulis ATAU susunan komited dengan bereputasi Rakan Asing Co-pengeluaran untuk pembangunan karya kreatif; dan
xi.                  Pemohon telah menerima pengesahan bertulis daripada:
Sekurang-kurangnya satu (kerja-kerja kreatif untuk animasi dan VFX berkaitan) (1) penyiar atau pengedar di pra jualan / pengedaran niat dan / atau
Sekurang-kurangnya satu (1) Penerbit Permainan pada pra jualan / niat untuk edaran (untuk permainan projek).