PROFILE USAHAWAN "from zero-to-hero" - Nur Khalia Mohd Abdul Razak (SX112053CRF04)

Datuk Wan Mohammad Sani Salleh

Profil Usahawan


NAMA : Datuk Wan Mohammad Sani Salleh
USIA : 35 tahun
ASAL : Kuala Ibai, Kuala Terengganu, Terengganu
ADIK BERADIK : Keempat daripada enam beradik
JAWATAN : Pengarah Urusan Sani United Sdn Bhd (Sani Express Sdn Bhd, Sani Properties Sdn Bhd dan Sani Hotel Sdn Bhd).
PENDIDIKAN : Diploma Pengurusan Perniagaan Kolej Sunway (1994)
PENCAPAIAN : Dianugerahkan Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah (Jun 2009) dan Anugerah Usahawan Cemerlang Dewan Perniagaan Melalyu Malaysia (DPMM) Kuala Lumpur (April, 2009)


 Sejarah Penbangunan Sani United Berhad

Pengalaman silam menaiki pelbagai jenis bas mendorong beliau untuk mengusahakan perkhidmatan bas yang lebih baik berdasarkan pengalaman. kajian terperici disertakan analisis dan susunan strategi yang mantap membolehkan penubuhan syatikat Sani United Berhad yang di stabilkan pada Januari 9 2007 di Kuala Terengganu.

15 single deck menghala ke Kuala Terengganu dan kemudiannya diluaskan ke Kota Baharu, kelantan dan seterusnya ke Kuantan. Pada tahun 2008 Sani United meningkatkan perkhidmatan dengan menukarkan Bus kepada Dua Deck (double decker) dengan servis yang lebih baik kepada penumpang.

Pada 2008 Sani Ekspres berkembang luas ke utara yang menghubungkan ke bandar utama butterwoth, Sungai Petani, Alorsetar, Jitra, Cangloon, Kangar dan Kuala Perlis. Kini seluruh semenjung boleh mendapatkan perkhidmatan Sani Ekspres kerana berkembangnya sistem perkhidmatan yang baik.

Kebanyakkan Bus milik Sani United Berhad dilengkapi dengan teknologi  canggih yang enginnya di bangunkan oleh SCANIA Malaysia. Manakala badab dan structure model R88 dibangunkan oleh SKS Coach Builders. kecanggihan itu meyakinkan lagi pengguna untuk menaiki bus milik Sani United.

Sani Hotel

Terbaru Datuk Sani mengembangkan perniagaan beliau ke bidang perhotelan. hotel yang terletak di Kuala Lumpur menberikan Keselesaan bertaraf 3 hingga 5 bintang. dengan  fasilitis yang senang di akses ia memudahkan pengguna.


Rujukan