PROFILE USAHAWAN "from zero-to-hero" - Juliani Binti Jasman (SX130147CSJS04)

Datin Mina Cheah Foong



 LATAR BELAKANG  DATIN MINA CHEAH FOONG
Nama: Datin Mina Cheah Foong
Syarikat: Rampai Niaga Sdn Bhd, The Body Shop

Datin mina berasal dari Ipoh, Perak. Pada usia 17 tahun, beliau dihantar oleh ayahnya ke United Kingdom untuk belajar di sebuah sekolah di Belfast, Ireland. Beliau kemudian menyambung pelajaran dalam jurusan system engineering di university of Leeds, London.

PENERANGAN TENTANG PODUK
Datin mina cheah foong adalah orang yang bertanggungjawab membawa francais itu ke malaysia. The body shop adalah rangkaian kedai menjual produk kosmetik dan pengjagaan diri seperti barangan mandian, spa dan wangian. Ia diasaskan oleh dame anita roddick di england pada tahun 1976. Kini terdapat lebih dua ribu kedai the body shop di seluruh dunia dengan lebih 77 juta orang pengguna




BAGAIMANA PERNIAGAANNYA MENDAPAT KEJAYAAN?
 Ketika tinggal di england, setiap hujung minggu datin mina pergi ke convent garden di london. Di situ terdapat sebuah kedai the body shop. Beliau sering mengunjungi kedai itu untuk membeli barangan sendiri. Beliau bukan saja meminati pelbagai produk yang ada di sana malah menyukai segala aktiviti  kempen yang dianjurkan oleh the body shop. Apabila pulang ke malaysia, datin mina masih terus memesan barangan the body shop daripada rakan-rakannya yang berkunjung ke london. Oleh kerana minatnya yang mendalam, beliau merancang dan berusaha membawa produk the body shop ke malaysia. Datin mina akhirnya berjaya mendapat hak francais bagi mengedar dan menjual barangan the body shop melalui syarikatnya, rampai niaga sdn. Bhd. Kedai pertamanya dibuka pada 8 disember 1984 di yow chuan plaza, kuala lumpur.

     Pada masa itu, datin mina belum mempunyai pengalaman menjalankan perniagaannya. Perniagaan the body shop dimulakan bersama rakan kongsinya, mariam tun sulaiman. Wanita itu adalah isteri kepada rakan suaminya. Puan mariam pada waktu itu adalah usahawan amway yang berjaya. Di kedai mereka, datin mina menguruskan aktiviti dagangan manakala puan mariam menguruskan hal ehwal perhubungan awam. Perniagaan mereka berkembang dengan pesat. Selepas menjadi rakan kongsi selama 10 tahun, puan mariam menjual semua saham miliknya dalam rampai niaga. Datuk simon, suami datin mina mengambil alih saham-saham puan mariam itu.

CABARAN YANG DIHADAPI DALAM MENGURUS SYARIKAT
 Selepas lebih 20 tahun terlibat dalam industri peruncitan, datin mina menyedari bahawa sebahagian besar daripada para pelanggan tiada banyak masa pergi membeli belah. Maka diperkenalkan konsep baru iaitu the body shop at home, produk-produk dijual melalui system parti seperti dilakukan syarikat tupperware. Selain itu, strategi baru yang lain adalah jualan secara on-line dan melalui katalog seperti dilakukan pihak avon. Dengan gabungan l’oreal dan the body shop di united kingdom, jenama the body shop dijangka menjadi lebih stabil dan kukuh.

        Di samping menguruskan the body shop, datin mina membuka tiga buah kedai kasut berjenama vincci di sydney, australia. Tujuan asal beliau membuka perniagaan itu adalah supaya dapat selalu berada di samping anak lelakinya yang dijangka akan melanjutkan pelajaran di sana. Namun anak beliau menyambung pelajaran di melbourne bukan di sydney. Perniagaan kedai kasut vincci itu juga mendapat sambutan baik daripada pihak pelanggan.

          Di samping bergiat dalam perniagaan, datin mina banyak menceburkan diri dalam aktiviti dan kempen amal. Sebagai presiden malaysian business coalition on aids society (mbca) beliau mengumpul dana bagi membantu mangsa-mangsa aids, di samping meningkatkan kesedaran mayarakat tentang penyakit itu. Menerusi the body shop, beliau berkempen menangani isu keganasan wanita, khasnya terhadap kanak-kanak dan isu penderaan. Kempen-kempen itu membuktikan the body shop menghargai pelanggannya yang 90 peratu terdiri daripada golongan wanita.

STRATEGI PERNIAGAAN
Strategi baru yang dilakukan adalah jualan secara on-line dan melalui katalog seperti dilakukan pihak avon. Dengan gabungan l’oreal dan the body shop di united kingdom, jenama the body shop dijangka menjadi lebih stabil dan kukuh. Di samping menguruskan the body shop, datin mina membuka tiga buah kedai kasut berjenama vincci di sydney, australia. Tujuan asal beliau membuka perniagaan itu adalah supaya dapat selalu berada di samping anak lelakinya yang dijangka akan melanjutkan pelajaran di sana. Namun anak beliau menyambung pelajaran di melbourne bukan di sydney. Perniagaan kedai kasut vincci itu juga mendapat sambutan baik daripada pihak pelanggan.

PENCAPAIAN KEJAYAAN BELIAU
  • Datin mina membuka tiga buah kedai kasut berjenama vincci di sydney, australia.mendapat anugerah gelaran ‘profesor’ oleh university of the arts london atas sumbangannya dalam bidang fesyen.
  • Datin mina banyak menceburkan diri dalam aktiviti dan kempen amaldianugerahkan darjah setia pangkuan negeri daripada yang di-pertua negeri pulau pinang yang juga membawa gelaran dato’.
 KUNCI UTAMA KEJAYAAN
Datin mina cheah foong adalah orang yang bertanggungjawab membawa francais itu ke malaysia. The body shop adalah rangkaian kedai menjual produk kosmetik dan pengjagaan diri seperti barangan mandian, spa dan wangian.beliau merupakan seorang usahawan yang mempunyai lokus kawalan dalaman yang tinggi. Beliau tidak mudah dipengaruhi oleh factor luaran seperti khabar angin atau rumusan yang tidak sihat dan sebaliknya beliau menganggap ini sebagai cabaran dalam menuju kea rah kejayaan dan pencapaiannya. Selain itu, beliau juga merupakan seorang yang yakin terhadap kebolehan dirinya. Ciri ni boleh dinampak dari beliau bahawa beliau yakin pengusahaannya dapat capai dan berjaya walaupun beliau merupakan seorang usahawan wanita

PENCAPAIAN YANG DICAPAI DARI SEGI PASARAN SAHAM , PEROLEHAN JUALAN , BILANGAN OUTLETS , PENGIKTIRAFAN , ANGKAT DAN PENERIMAAN PRODUK , DAN LAIN-LAIN

The Body Shop mengalami perkembangan pesat, berkembang 50 persen per tahunnya. Sahamnya beredar di Unlisted Securities Market London, dengan dibuka pada posisi 95 penny. Pada Januari 1986, ketika telah terdaftar di London Stock Exchange, saham beredar dengan harga 820 penny. Dan pada tahun 1991,nilai perusahaan mencapai £350 juta.

Selain itu, ada banyak pula penghargaan yang dicapai The Body Shop, termasuk penghargaan terhadap aksi The Body Shop yang vokal melawan uji coba terhadap hewan di Inggris.

Pada tahun 1996 The Body Shop meluncurkan jalur belanja baru. The Body Shop at Home. Lebih dari 2000 konsultan bekerja dengan jalur belanja ini di Inggris. Pelanggan dapat memesan seorang konsultan tanpa biaya untuk mengunjungi rumah mereka guna mendemonstrasikan berbagai produk The Body Shop.

Pada Maret 2006, The Body Shop menyetujui pengambilalihan senilai £652.3 juta oleh L'Oréal. Dilaporkan pula bahwa Anita dan Gordon Roddick, si pendiri The Body Shop 30 tahun yang lalu, sukses memperoleh £130 juta dari penjualan.

RUJUKAN: