Datin Mina Cheah Foong
LATAR BELAKANG DATIN MINA CHEAH FOONG
Nama: Datin Mina Cheah Foong
Syarikat: Rampai Niaga Sdn Bhd, The Body Shop
Datin mina berasal dari Ipoh, Perak. Pada usia 17 tahun, beliau dihantar
oleh ayahnya ke United Kingdom untuk belajar di sebuah sekolah di Belfast,
Ireland. Beliau kemudian menyambung pelajaran dalam jurusan system engineering
di university of Leeds, London.
PENERANGAN TENTANG PODUK
Datin mina cheah foong adalah orang yang
bertanggungjawab membawa francais itu ke malaysia. The body shop adalah
rangkaian kedai menjual produk kosmetik dan pengjagaan diri seperti barangan
mandian, spa dan wangian. Ia diasaskan oleh dame anita roddick di england pada
tahun 1976. Kini terdapat lebih dua ribu kedai the body shop di seluruh dunia
dengan lebih 77 juta orang pengguna
BAGAIMANA PERNIAGAANNYA
MENDAPAT KEJAYAAN?
Ketika tinggal di
england, setiap hujung minggu datin mina pergi ke convent garden di london. Di
situ terdapat sebuah kedai the body shop. Beliau sering mengunjungi kedai itu
untuk membeli barangan sendiri. Beliau bukan saja meminati pelbagai produk yang
ada di sana malah menyukai segala aktiviti kempen yang dianjurkan oleh
the body shop. Apabila pulang ke malaysia, datin mina masih terus memesan
barangan the body shop daripada rakan-rakannya yang berkunjung ke london. Oleh
kerana minatnya yang mendalam, beliau merancang dan berusaha membawa produk the
body shop ke malaysia. Datin mina akhirnya berjaya mendapat hak francais bagi
mengedar dan menjual barangan the body shop melalui syarikatnya, rampai niaga
sdn. Bhd. Kedai pertamanya dibuka pada 8 disember 1984 di yow chuan plaza,
kuala lumpur.
Pada masa itu, datin mina belum mempunyai pengalaman menjalankan perniagaannya. Perniagaan the body shop dimulakan bersama rakan kongsinya, mariam tun sulaiman. Wanita itu adalah isteri kepada rakan suaminya. Puan mariam pada waktu itu adalah usahawan amway yang berjaya. Di kedai mereka, datin mina menguruskan aktiviti dagangan manakala puan mariam menguruskan hal ehwal perhubungan awam. Perniagaan mereka berkembang dengan pesat. Selepas menjadi rakan kongsi selama 10 tahun, puan mariam menjual semua saham miliknya dalam rampai niaga. Datuk simon, suami datin mina mengambil alih saham-saham puan mariam itu.
CABARAN
YANG DIHADAPI DALAM MENGURUS SYARIKAT
Selepas lebih 20
tahun terlibat dalam industri peruncitan, datin mina menyedari bahawa
sebahagian besar daripada para pelanggan tiada banyak masa pergi membeli belah.
Maka diperkenalkan konsep baru iaitu the body shop at home, produk-produk
dijual melalui system parti seperti dilakukan syarikat tupperware. Selain itu,
strategi baru yang lain adalah jualan secara on-line dan melalui katalog
seperti dilakukan pihak avon. Dengan gabungan l’oreal dan the body shop di
united kingdom, jenama the body shop dijangka menjadi lebih stabil dan kukuh.
Di samping menguruskan the body shop, datin mina membuka tiga buah kedai kasut berjenama vincci di sydney, australia. Tujuan asal beliau membuka perniagaan itu adalah supaya dapat selalu berada di samping anak lelakinya yang dijangka akan melanjutkan pelajaran di sana. Namun anak beliau menyambung pelajaran di melbourne bukan di sydney. Perniagaan kedai kasut vincci itu juga mendapat sambutan baik daripada pihak pelanggan.
Di samping bergiat dalam perniagaan, datin mina banyak menceburkan diri dalam aktiviti dan kempen amal. Sebagai presiden malaysian business coalition on aids society (mbca) beliau mengumpul dana bagi membantu mangsa-mangsa aids, di samping meningkatkan kesedaran mayarakat tentang penyakit itu. Menerusi the body shop, beliau berkempen menangani isu keganasan wanita, khasnya terhadap kanak-kanak dan isu penderaan. Kempen-kempen itu membuktikan the body shop menghargai pelanggannya yang 90 peratu terdiri daripada golongan wanita.
STRATEGI PERNIAGAAN
Strategi baru yang dilakukan adalah jualan secara
on-line dan melalui katalog seperti dilakukan pihak avon. Dengan gabungan
l’oreal dan the body shop di united kingdom, jenama the body shop dijangka
menjadi lebih stabil dan kukuh. Di samping menguruskan the body shop, datin
mina membuka tiga buah kedai kasut berjenama vincci di sydney, australia.
Tujuan asal beliau membuka perniagaan itu adalah supaya dapat selalu berada di
samping anak lelakinya yang dijangka akan melanjutkan pelajaran di sana. Namun
anak beliau menyambung pelajaran di melbourne bukan di sydney. Perniagaan kedai
kasut vincci itu juga mendapat sambutan baik daripada pihak pelanggan.
PENCAPAIAN KEJAYAAN BELIAU
- Datin mina membuka tiga buah kedai kasut
berjenama vincci di sydney, australia.mendapat anugerah gelaran ‘profesor’
oleh university of the arts london atas sumbangannya dalam bidang fesyen.
- Datin mina banyak menceburkan diri dalam aktiviti dan kempen amaldianugerahkan darjah setia pangkuan negeri daripada yang di-pertua negeri pulau pinang yang juga membawa gelaran dato’.
KUNCI UTAMA KEJAYAAN
Datin mina cheah foong adalah orang yang bertanggungjawab membawa
francais itu ke malaysia. The body shop adalah rangkaian kedai menjual produk
kosmetik dan pengjagaan diri seperti barangan mandian, spa dan wangian.beliau
merupakan seorang usahawan yang mempunyai lokus kawalan dalaman yang tinggi.
Beliau tidak mudah dipengaruhi oleh factor luaran seperti khabar angin atau
rumusan yang tidak sihat dan sebaliknya beliau menganggap ini sebagai cabaran
dalam menuju kea rah kejayaan dan pencapaiannya. Selain itu, beliau juga
merupakan seorang yang yakin terhadap kebolehan dirinya. Ciri ni boleh dinampak
dari beliau bahawa beliau yakin pengusahaannya dapat capai dan berjaya walaupun
beliau merupakan seorang usahawan wanita
PENCAPAIAN YANG DICAPAI DARI
SEGI PASARAN SAHAM , PEROLEHAN JUALAN , BILANGAN OUTLETS , PENGIKTIRAFAN ,
ANGKAT DAN PENERIMAAN PRODUK , DAN LAIN-LAIN
The Body Shop mengalami perkembangan pesat, berkembang
50 persen per tahunnya. Sahamnya beredar di Unlisted Securities Market London,
dengan dibuka pada posisi 95 penny. Pada Januari 1986, ketika telah terdaftar
di London Stock Exchange, saham beredar dengan harga 820 penny. Dan pada tahun
1991,nilai perusahaan mencapai £350 juta.
Selain itu, ada banyak pula penghargaan yang dicapai
The Body Shop, termasuk penghargaan terhadap aksi The Body Shop yang vokal
melawan uji coba terhadap hewan di Inggris.
Pada tahun 1996 The Body Shop meluncurkan jalur
belanja baru. The Body Shop at Home. Lebih dari 2000 konsultan bekerja dengan
jalur belanja ini di Inggris. Pelanggan dapat memesan seorang konsultan tanpa
biaya untuk mengunjungi rumah mereka guna mendemonstrasikan berbagai produk The
Body Shop.
Pada Maret 2006, The Body Shop menyetujui
pengambilalihan senilai £652.3 juta oleh L'Oréal. Dilaporkan pula bahwa Anita
dan Gordon Roddick, si pendiri The Body Shop 30 tahun yang lalu, sukses
memperoleh £130 juta dari penjualan.
RUJUKAN: